quinta-feira, 29 de dezembro de 2011

A selecção e a entrada de PME's em mercados internacionais em 2012


Neste final de ano de 2011, caracterizado por uma forte crise económica e financeira e por grandes incertezas sobre o desempenho da economia portuguesa em 2012, a aposta na internacionalização está no topo da agenda de um grande número de empresas, sobretudo das pequenas e médias empresas nacionais. Neste sentido, abaixo apresento um conjunto de sugestões que me pareceram muito bem conseguidas sobre como seleccionar e como entrar em mercados internacionais, apresentadas por Clive Drinkwater, quadro da UK Trade & Investment, agência de promoção das exportações e do investimento do Reino Unido:

"Market Potential
  • Size of the market, in both volume and value
  • Market growth – getting in nearly when growth is about to happen will help enormously
  • Barriers to Entry
  • Competition – what are your competitors doing? What substitute products/ services are available?
  • Price levels, standards and quality expectations
  • Demographics in market

Geography
  • Are any trading blocs applicable?
  • Will distance affect shipping costs?
  • Will you have to resort to airfreight rather than seafreight to ensure speedy delivery
  • To provide quality service, will you have to consider stocking in market? Consignment stock and issues around bonded warehouses may need to be addressed.

Legal/Regulatory Factors
  • Are there import controls in the market?
    What is the position on import tariffs? How high are they and can you build them into your pricing structure?
  • What legal systems apply? In the UK we use a common law system and this is common in many other Commonwealth countries but also in USA. A code law system is more commonly used by European countries.
  • Is there a separately defined commercial law or code? 
  • How do IPR laws get interpreted in the market?

Political Matters
  • How politically stable is the market?
  • Is there any likelihood of state intervention and what could you do to minimise the possible adverse effects?
  • How is economic growth in market?
  • What is the environment like on trade restrictions?

Cultural and Language Issues
  • Is English widely spoken or understood?
  • Do you have language skills that you can utilise?
  • Are there any shared cultural backgrounds?
  • Have you fully understood the demand factors in market?"

E se pretender aprofundar um pouco mais algumas destas sugestões, veja também o artigo  "5 Keys to Growing Your Export Sales, de Jill Jusko, publicado na revista "IndustryWeek". 

Em síntese, o grande desafio que se coloca às empresas apostadas na internacionalização passa fundamentalmente pela correcta selecção dos mercados e pela escolha da forma mais eficaz de entrada nesses países, tendo sempre presente a necessidade de redução dos riscos, o aumento das oportunidades de negócios e a sustentabilidade da presença da empresa nesses mercados.